تفاوت شاعران
تفاوت شاعران
تفاوت شاعران در کجاست؟
تفاوت شاعران با این معیار شناخته شده در دو عرصه نمایان میشود: یکی در بسامدهای آنها که چند در صد کارها شعر است و چه مقدار آمیخته به شعارهای مختلف و دوم در کشفهای شاعرانه آنها در تصرّفهایشان در محاکات. انتخاب فضای خیالی برای قرار دادن مشبهبه در مقابل فضای احساس شاعر که مشبه است در همهی شاعران یکسان نیست. گاهی شاعری در این زمینه ناموفق است، گاهی انتخاب او یک کشف کمرنگ است و گاهی معمولی و چه بسا این کشف انفجاری است، البته نحوهی بیان و آمیختن گفتار به آرایههایی که به زیبایی سخن میافزاید و بازیهای زبانی که لذّت کلام را بیشتر میکند هم عواملی هستند که میتوان در این بررسی به آنها امتیاز داد گرچه این عوامل مربوط به ماهیّت شعری کلام شاعر نیستند ولی از آن جا که در ارتباط با مخاطب مؤثرند بهتر است نادیده گرفته نشوند و در بررسی رتبهی شاعران امتیازی هم در این منطقه اختصاص یابد چرا که دیده میشود که شاعر در کشف فضای استعاری خود موفق است امبا در بیان آن دچار مشکل شده است خوب قدرت بیان هم جادویی است که کار هر کسی نیست گرچه از گروه مهارتهاست و با تمرین کسب میشود.
در مبحث حذف اندیشه، باورها و جهانبینی شاعر از شعر باز این پرسش پیش میآید که تفاوت یک شاعر اندیشمند و آگاه با باورها و جهانبینی مترقّی با یک شاعر ناآگاه کدام است و در کجاست؟ و اساساً جایگاه اندیشه و باور و جهانبینی شاعر کجاست؟ پاسخ این است که اگر اندیشه و باورهای شاعر در کلام او عریان باشد، سخن او بیانیهای بیش نیست و کلام او یک کندوکاو اندیشمندانه و حکیمانه و فلسفی است امّا همهی این عوامل در گزینش پدیدهها و نگرشها و دریچههای نگاه او به پدیدهها مؤثرند. پیداست که گزینش و نگرش این دو انسان و کشف و تصرّف آن دو در پدیدههای انتخابی برای ساختار فضای استعاری بسیار متفاوت خواهد بود و برخورد مخاطب و خواننده شعر هم که عملکرد ذهنش در جهت عکس عملکرد ذهن شاعر است متفاوت خواهد شد. خواننده ابتدا با فضای استعاری شکلگرفته در فضای خیال شاعر روبروست و از ساختار استعاری کلام به دولایگی آن پی خواهد برد، بنابراین که کدام واژه از متن در لحظهی خوانش برجسته شود دریچهی ارجاع برون متنی گشوده شده و در این تأویل به تفسیر مینشیند. از فضای استعاری نقب میزند به فضای احساس و پس از آن به فضای واقعی و به اندیشه میرسد که همان تعبیر و تفسیر متن است و این اندیشه حاصل کندوکاو خواننده است و شاعر تنها او را به اندیشیدن برانگیخته است. پر واضح است که ژرفای نگرش شاعر به پدیدههای انتخابی و کشف او در تعبیر و تفسیر خوانندهاش اثرگذار است و تفاوت اشعار و در نتیجه تغاوت شاعران در این راستا نیز مشخّص میشود.
پایان
- ۰۱/۰۵/۱۴